מחאת האוהלים: כך תשמרו על המחאה שלכם בועטת

מחאת האוהלים

מחאת האוהלים (או מחאת הקיץ של 2011), השפיעה על החברה באופן ניכר, כשרבים יצאו לרחובות להפגין והביעו אקטיביסטיות ייחודית בשלל דרכים. עם זאת, עם תום ההפגנות, תמה גם המחאה – האם זה בשל העובדה שהקיץ הגיע לסופו? יכול להיות, אבל יכול להיות גם שלא. זה בהחלט מאתגר לשמור על מחאה חיה ובועטת ולהוביל לגיוסם של פעילים אקטיביים נוספים – אבל זה אפשרי. איך עושים זאת? מאמר בנושא.

יש לנו אינטרנט!

אם תערכו השוואה בין מחאות העבר לבין המחאות של היום תוכלו לראות שיש לא מעט הבדלים ברורים, שכנראה נובעים מנוכחותו של הדיגיטל בחיינו. למעשה, מחאות חברתיות בנויות מכמה חלקים, בין היתר מהיכולת לספר סיפור לחברה, ולשנות תהליכים ותפיסות קבועות. מה גורם למחאה להצליח? אם היא הופכת לשיח ברובד הפוליטי, עד לכדי שינוי משמעותי באוכלוסייה ובאורח החיים.

יש לא מעט דרכים להפוך מחאה פשוטה לוויראלית, כשאין ספק שהכוח טמון באינטרנט, החל מקבוצות פייסבוק ייעודיות, ועד לאתרי אינטרנט שעוסקים בנושא. אם אתם מתכננים ליזום מחאה חברתית מסוימת, מוטב לבצע מחקר מקדים, ובין היתר להיעזר בכל הכלים הדיגיטליים שברשותכם: הקימו עמוד עסקי בפייסבוק, הקימו קהילה ברשת החברתית, תכתבו עליה בויקיפדיה, צרו שיתופי פעולה עם אתרים גדולים ועוד. כל אלה יבטיחו נוכחות דיגיטלית משמעותית, כשבין היתר תוכלו להגיע לקהל היעד שלכם ולחשוף את המחאה בפני קהלים חדשים.

היערכות נכונה

כדי לתכנן מחאה מוצלחת, חשוב להיערך לקראתה מבעוד מועד, לקבל את ההחלטות הנכונות ולהתארגן בהתאם. תחילה יש לבנות תשתית, ולחשוב על כל הצעדים והמהלכים שיובילו את המחאה שלכם קדימה. מלבד זאת חשוב להגדיר מטרות ברורות, ולהבין כיצד לפעול כדי להגיע אליהן, וכיצד הפעולות שתבצעו יעבירו את המסר באופן האידיאלי ביותר.

תוכנית פעולה

כפי שלא מקימים עסק ללא תוכנית עסקית, כך גם לא מארגנים מחאה ללא תוכנית פעולה ברורה, ולו בשל העובדה שמחאה שאינה מתוכננת היטב עתידה להיכשל. כדאי להיעזר ברשת החברתית כדי להפיץ את הבשורה, לגייס פעילים נוספים וליצור שיח סביב המחאה העתידית. מלבד זאת, כדאי לתכנן מבעוד מועד את חלוקת התפקידים כמו גם חלוקת תחומי האחריות בין כל מארגני המחאה. כמו כן, ניתן להשתתף בפסטיבל האקטיביזם, ולו כדי להעלות את המודעות למחאה שלכם, לגייס פעילים אקטיביסטיים נוספים ולחשוף את העשייה בפני קהלים חדשים.

מקרה בוחן: מחאת האוהלים

מחאת האוהלים היא שם כולל להפגנות ולמחאות של קיץ 2011 בעקבות משבר הדיור. את המחאה החלה דפני ליף, זאת בשל העובדה שמחירי הדיור בתל אביב גבוהים ואינם נגישים לכל. תחילה זו הייתה מחאה ברשת החברתית "פייסבוק" – מה שהוביל רבים להקים אוהלים בשדרות רוטשילד בעיר הגדולה. המחאה בהחלט הגיעה לזירה הפוליטית, והממשלה הציגה כמה פתרונות והצעות למצוקת הדיור, לרבות הקמת וועדה מיוחדת. פה נעצור לציין שבשנים שלאחר מכן, ניסו לשחזר את המחאה אך מלבד כמה הפגנות, השחזור לא צלח. כן ניתן לומר שמפלגות שונות שילבו במצע שלהן את נושא הדיור (לרבות מפלגת "כולנו"), אך כיום, כמעט עשור אחרי, מצוקת הדיור עדיין כאן.

 

יש לא מעט מה לומר על מחאת האוהלים – מחאה שבהחלט תיזכר לעוד שנים, וממנה ניתן ללמוד רבות. כיום, בניגוד לעבר, האינטרנט מהווה אדמה פורייה לניהול מחאות והפגנות ברשת, והוא ללא ספק עשוי להיות כלי יעיל בעבורכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *