למה חשוב לעודד תחרות בריאה בשוק הצרכני?

תחרות בריאה בשוק הצרכני

בשנים האחרונות ניתן לראות כיצד התחרות בשוק הצרכני הולכת וגוברת, כאשר הצרכנים הם אלו שמנצחים – כתוצאה מירידה של מחירים. מדוע התחרות מצוינת גם בעבור בעלי העסקים? להלן הפרטים.

תחרות בשוק הצרכני: פתח להתנהלות כלכלית נבונה

זה לא סוד שענף הצרכנות כאן בישראל הוא ענף ריכוזי, וכתוצאה מכך מי שמפסיד הוא הצרכן שלא מצליח להתמקח או לקבל הצעת מחיר אשר תואמת את מסגרת התקציב שלו. עידוד תחרות בשוק הצרכני מהווה את אחד הנדבכים החשובים ביותר לצורך התנהלות כלכלית נבונה, וזאת בשל היכולת הצרכנית שהופכת לבולטת יותר על רקע התחרות על לבו. יתרה מכך, לתחרות יש משמעות גם בעבור בעלי עסקים: דרך התחרות ניתן למקד את צרכי העסק כמו גם להציע לצרכן מחיר נגיש יותר, ובהתאם לכך לגרום לירידה ואיזון במחיר המחיר השוק. עדות למגמה של עידוד התחרות ניתן לראות בשורה של מחאות שהתרחשו כאן בישראל, כאשר המוכרת היא מחאת הקוטג' שהצליחה להפחית את המחיר ואף לפתוח את השוק למתחרים נוספים. גם בעולם מתרחשות מחאות כנגד תאגידים, מתוך הבנה כי רק דרך מאבק ציבורי ניתן יהיה לפתוח את השוק הצרכני, ובהתאם לכך לגרום לשינוי.

כיצד האינטרנט שינה את יחסי הכוחות בשוק הצרכני?

מגמה מסקרנת ניתן לראות דווקא באתרים מחו"ל שמצליחים לאחר שנים רבות להוות תחרות לרשתות כאן בישראל, ובהתאם לכך מובילות חברות ישראליות להפחית את המחיר מתוך מטרה לספק ללקוח מענה מדויק המותאם לצרכיו – ובמחיר זול יותר. כחלק ממגמה שהולכת וצוברת תאוצה של השוואת מחירים כמו גם קבלת מידע שיכול לסייע לתהליך רכישה מדויק וחסכוני, כדאי לקרוא כתבות שונות שנותנות מידע לגבי הליך הרכישה באינטרנט, כמו איך להזמין באינטרנט על פי הטיפים באתר צ'יפסט. אם בעבר מדובר היה במגמה מינורית יחסית שכמעט ולא הטרידה את הרשתות הגדולות, כיום מדובר בתחרות הקשה והמורכבת ביותר עמה ענף הצרכנות נאלץ להתמודד, מתוך הבנה כי חתירה לקבלת מחיר מצוין מהווה את אחד הנדבכים החשובים ביותר בתהליך של צרכנות נבונה.

ישראל נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בהזמנה מחו"ל, רשתות הצרכנות החלו לגבש תוכניות אסטרטגיות לצורך עידוד הציבור הצרכני לבצע את הרכישה כאן בישראל. מגמה זו משפיעה באופן ישיר על כיס הצרכן, הן בשל היכולת לבצע הזמנה של מוצרים דרך אתרים בינלאומיים ובהתאם לכך לחסוך עשרות עד מאות שקלים בשילוב של רכישה כאן בישראל, בהתאם למבצעים מיוחדים או קבלת נקודות. גם החנויות הקטנות לא נותרו מאחור, והחלו בתהליך הקמה מואץ של חנויות אינטרנטיות המציעות חווית רכישה נעימה ובטוחה, כחלק מהניסיון להתגבר על התחרות, ולהתאים את עצמן למציאות העכשוויות.

התערבות ממשלתית

מעבר להיבט האזרחי, לא ניתן להתעלם גם מהממשלה שנוקטת בצעדים לצורך הפחתת המחיר לצרכן. דוגמה לכך ניתן לראות בשינוי השם של הרשות להגבלים עסקיים לרשות התחרות, כחלק מפיקוח הדוק יותר מצד הרשות לגבי המחיר לצרכן כמו גם איכות המוצר. צריך לזכור כי תחרות מהווה את נשמת אפה של כל משק מודרני, ועל כן התערבות ממשלתית מפעילה לחץ על רשתות הצרכנות להפחית במחיר ואף להיות חשופות לקנסות, בעקבות תחרות שאינה הוגנת. אם ההתמחות של הרשות להגבלים עסקיים התמקדה בעיקר בשוק ההון ובבנקים, כיום ניתן לראות כיצד הרשות מספקת לצרכן אפשרויות נרחבות מבחינת התערבות בדיני הצרכן, כולל התערבות בטיב איכות השירות וכן קידום של רפורמות לטובת הצרכן כמו הרפורמה בשוק הסלולר שהצליחה להוביל לירידת מחירים דרמטית.

 

לסיכום, תחרות היא חשובה לא רק בעבור הצרכן אלא גם בעבור המשק, חברות ועסקים. דרך תחרות ניתן להשתפר ולא לנוח על זרי הדפנה. המאבק של אזרחים כנגד התאגידים והגברת השוק נושאת כבר פירות, אולם בכדי להוביל לצרכנות נבונה נדרש לסגל הרגלים חדשים הכוללים בין היתר השוואת מחירים, רתימת הציבור לטובת אקטיביזם שמוביל לתוצאות שמשפיעות ישירות על הכיס של כל אחד ואחת מאיתנו.